Microfoons

QM2_2189

Schoeps MK 5
‘De klein membraam microfoons van Schoeps klinken fantastisch. Alles waar je ze voor zet klinkt vriendelijk en warm. Veel high-end klein membraam microfoons kunnen wat klinisch en koud overkomen, denk bijvoorbeeld aan het klankkarakter van DPA en Earthworks microfoons. Op één of andere manier hebben de Schoeps microfoons daar geen last van. Ze klinken fantastisch op akoestisch gitaar maar zijn ook zeer geschikt voor piano en vleugel. Bij drums gebruik ik de Schoeps vaak voor de opname van de hi-hat.’

Josephson E 22 S
‘In samenwerking met producer Steve Albini heeft het Amerikaanse merk Josephson de E22 S ontwikkeld. Het is een microfoon die vooral bedoeld is om op snaredrum te gebruiken. Door zijn eigenaardige bouw en het smalle cardioide kapsel zou deze microfoon relatief weing last hebben van ‘side-addressed’ informatie. Een soort hyper-nier, dus. Iedereen die regelmatig bezig is met de opnamen van drums weet dat de relatie snare / hi-hat ingewikkeld kan zijn. Immers de microfoon bij de snare pikt ook veel hi-hat op en andersom. Met deze E22 zou dat ‘probleem’ onder controle gebracht kunnen worden. Het is zeker waar dat deze microfoon goed werkt als’ off-axis canceller’ alleen vind ik voor snare de klank van de E 22 over het algemeen niet fijn. Ik gebruik hem daar dan ook zelden voor. Op de één of andere manier is een condensator microfoon op snare geen goed idee. De E22 straalt overigens wel op veel andere bronnen zoals contrabas, akoestisch gitaar en vooral ook vocals. Het is een ongekend goede microfoon.’

Coles 4038
‘Het bekendste model van het Britse merk Coles is de 4038. Deze ribbon microfoon, die ontwikkeld is door de BBC, werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontworpen en is sindsdien ongewijzigd gebleven. Het is een microfoon die ontwikkeld is voor de broadcast-wereld. Vanaf de jaren zeventig wordt dit model ook veel gebruikt in de studio. Ik ben op deze microfoon gewezen door een bevriende drummer die op een dag een set meenam voor een sessie. Ik was direct verkocht. De Coles zijn bijzonder mooi als overhead microfoons voor drums. De sound is dik, warm en heel erg ‘vintage’.’

AEA R88
‘De R88 is een stereo (Blumlein) ribbon microfoon. Ik gebruik hem regelmatig voor koortjes of als room microfoon bij drums of gitaaropnamen. Het bijzondere aan ribbon microfoons is dat ze relatief weinig hoog frequent signaal oppikken. Dit maakt het klankbeeld rustig en heel natuurlijk. Deze enorme ‘zetpil’ is zeker één van mijn geheime wapens.’

Shure SM 57
‘Weinig is nog niet gezegd over deze grote klassieker. Toch weet de SM 57 mij nog vaak te verrassen om zijn bite en directheid op snare of voor een electrisch gitaar cabinet. Veruit de goedkoopste microfoon in de collectie maar daarom niet minder waardevol.’

Beyer Dynamic M201 TG
‘Als de SM 57 niet de wereld had veroverd dan was het zeker de 201 van Beyer Dynamic geweest. Een welkom alternatief op de klassieker. Ik gebruik hem vaak op snare en bij een gitaarversterker. Erg mooie microfoon.’

Royer R 121
‘De Royer R 121 is een fantastische ribbon microfoon. Hij wordt door velen gezien als de ultieme gitaarversterker microfoon. Zeker in combinatie met de Shure SM 57 een uitmuntende combinatie. Maar de Royer kan nog veel meer. Te gek voor drums (hi-hat/onderkant snare) maar ook geweldig op akoestisch gitaar. Verder gebruik ik de Royer regelmatig voor stemopnamen. Misschien wel de meest gebruikte microfoon in de collectie.’

Josephson C 700
‘Ik heb bijna twee jaar gezocht naar de ultieme microfoon voor stemopnamen. Er zijn in die zoektocht misschien wel 10 verschillende peperdure modellen langsgekomen. Uiteindelijk ben ik in de testfase van deze microfoon gaan werken aan een plaat met een fabelachtig goede Flamenco gitarist. Voor zijn gitaar was de C 700 de perfecte partner. Na een aantal weken gewerkt te hebben met deze microfoon kon hij eigenlijk niet meer terug naar de leverancier aangezien een belangrijk deel van de plaat al opgenomen was. Een andere microfoon zou totaal niet aansluiten bij de sound van deze kanjer. Ik zat er dus eigenlijk aan vast. Verder geen drama overigens aangezien deze microfoon zich ook geweldig goed gedraagt voor veel zangstemmen.’